Досвід роботи

Сучасний урок англійської мови (опис власного досвіду роботи)

    

Викладання - це мистецтво, а не ремесло - в цьому корінь учительскої справи. Спробувати десять методів і вибрати свій, переглянути десять підручників і не дотримуватись лише одного - ось один можливий шлях живого викладання. Достойно винаходити, вимагати, вдосконалюватись - ось єдиний курс життя вчителя.
    Перед школою нині стоїть завдання гуманізації освіти. Тому намагаюсь ефективно органзувати колективну і індивідуальну роботу з учнями, враховуючи їх вікові особливості і особисті якості.
    В.О. Ключевський писав: "Щоб бути хорошим викладачем, потрібно любити те, що викладаєш і любити тих, кому викладаєш". У своїй роботі намагаюсь створити для кожного учня оптимальні умови навчання, задовольнити їх інтелектуальні потреби.
     Раціональне застосування яскравої образотворчої і предметної наочності, вербальних опор при введенні і відпрацюванні мовленнєвого матеріалу забезпечує оптимальні умови для його сприйняття, осмислення, а також для стимуляції мовної активності учнів.
     Відомо, що результативність навчання залежить також і від ставлення учнів до предмета. Тому формування позитивних мотивів є одним з гловних напрямків моєї роботи.
     Активізація пізнавальної діяльності учнів, залучення учнів в процес самостійного пошуку, розвиток їх інтересу до іноземної мови, історії, культури, звичаїв країн, мову яких вивчаємо - ось складові успіху.
     Радість пізнання розвиває творчість учнів, формує інтерес до вивчення іноземної мови. Тому на кожен урок намагаюсь підготувати щось нове, цікаве: проблемні творчі завдання, яскравий наочний матеріал, пісні, вірші, ігри.
     Без лексико-граматичних навичок неможливо організувати спілкування. Зробити процес навчання інтенсивним допомагає роздатковий матеріал для індивідуальної, парної і групової роботи. Наприклад, учням пропонується таке завдання: допоможіть секретарці заповнити пропуски відповідними дієсловами. Дія відбувається в минулому.
    Для слабких учнів пердбачені опори (список дієслів в неозначеній формі розташованих  в тій же послідовності, як вони дані в тексті). Контроль і самоконтроль здійснюється в класі: учні порівнюють свій варіантзі зразком, виправляють помилки, переказують оповідання.
    Необхідно згадати такий важливий аспект мови як граматика. Оволодіння граматикою при вивченні іноземної мови становить значні труднощі. Зокрема, це виявляється у великій кількості помилок, що нерідко ускладнюють комунікацію.
    Комунікація є мотивованою, зверненою до когось, ситуативною. Тому я намагаюся використовувати граматичні явища у звязку з конкретною комунікативною ситуацією. Учень має відчувати, що мова йде про потрібні  і реальні ситуації.
    В процесі роботи стає зрозуміло, що ситуації стимулюють  учнів до комунікативно мотивованого і активного виконання потрібних мовленнєвих дій. Подібні ситуації приносять радість, створюють важливі передумови успіху.
    Працюючи вже певний час, все більше переконуюсь, що різноманітні нестандартні форми уроку викликають інтерес у школярів, допомагають формуванню їх мовленнєвих здібностей, пізнавальної активності, вміння працювати самостійно.
    Тому проблема, над якою працюю називається "Впровадження інтерактивних ігор та розвиток творчих здібностей учнів на уроках анлійської мови".
    У своїй роботі я намагаюся знайти можливості для того, щоб урок був незвичайний. І перш за все я спираюсь на інтереси учнів, на їхнє бажання висловитись іноземною мовою. Так, перед початком роботи нал темою "Англомовна література" у 8 класі я пропоную учням анкету:
  1. Are you fond of reading books?
  2. What role do books play in your life?
  3. Who is your favourite writer (poet)?
  4. What English and American writers do you know?
Це дає змогу визначити коло інтересів учнів і дати їм відповідні індивідуальні завдання. Наприклад, одна група учнів розповідає про життєвий і творчий шлях Шекспіра, інша - про Байрона і т.д. Організована на основі анкетування робота забезпечує високу активність учнів і на уроці, і в ході самостійної підготовки до уроку.
    На останньому етапі уроку учням пропонується ситуація: Розкажи членам комісії про улюбленого письменника (поета).
    Членами комісії можуть бути учитель і 2 асистенти (найкращі учні), які ведуть бесіду з учнями:
     Who is your favourite writer (poet)?
     Why do you like him (her)?
     Така форма роботи допомагає учням вільно почувати себе на уроці, знімає напруження, вчить культурі спілкування, стимулює мовленнєву активність.
     Час від часу я використовую лекційну форму занять. Продовжу у 8 класі лекцію з теми "Англомовна література". Кожен учень одержує опорний конспект - листок паперу, розкреслений навпіл. Зліва записані пункти плану лекції , праворуч учні повинні записати за допомогою опорних слів короткий зміст почутого. Потім після роботи з конспектом учні готуються до самостійного висловлювання. Така робота привчає дітей більш вдумливо слухати вчителя, працювати з олівцем в руках, робити нотатки. Для лекції використовується найбільш інформативний, цікавий матеріал.
     Щоб учням було легше орінтуватись в англійській граматиці, я склала таблицю граматичних часів дієслова, де систематизувала відомості про граматичні часи. Практика показує, що таблиця потрібна, учні постійно користуються нею при перекладі з української на англійську мову.
     До активних форм роботи на уроках іноземної мови відношу уроки-конференції, прес-конференції, уроки-диспути, уроки - заочні подорожі, уроки-семінари. Як правило, такі уроки проводяться на заключному етапі роботи над темою. Їх мета- удосконалення раніше набутих навичок і вмінь.
     Готуючись до уроку-конференції, наприклад, я організовую індивідуальні і групові бесіди з її учасниками з метою виявлення недоліків і надання їм допомоги скласти план виступів, визначити основні положення висловлювань, зробити висновки.
     Роботу в парах і групах організую, виходячи з конкретних завдань. Звичайно поділяю клас на групи, в кожну групу входять учень-консультант, два середніх учня, один слабкий. даю різні завдання. Наприклад, на початковому етапі пропоную гру "Буратіно". Спочатку всі групи прослуховують діалог-зразок мієж Буратіно і його партнером. Потвм групи працюють самостійно. Працюючи над монологічним мовленням, також поділяю клас на групи. Спочатку учень-консультант описує малюнок, потім просить слабкого учня слабкого учня описати малюнок, а середньому пропонує інший малюнок, а потім один із них робить повідомлення, інші намагаються доповнити розповідь товариша.
     У 6 класі при вивченні теми "Подорож" даю групам різні завдання: перша група намагається довести, що найкращий спосіб подорожування - літаком, інша надає перевагу поїзду, інша - автобусу і т.д. Кожній групі даю картку з завданням - коючовими словами.
     В груповій і парній роботі часто використовую ігрові ситуації і рольові ігри.
     Наприклад, у 6 класі, працюючи над темою "Робочий день", поділяю клас на групи. Даю завдання: син прийшов зі школи, члени родини розпитують його, як пройшов день. При цьому намагаюсь створити ситуації, максимально наближені до реальних.
     Уроки намагаюсь будувати проблемно: обговорюється важливе, цікаве для учнів питання, що вимагає уточнення, прийняття рішення. Як і в житті, на уроці все взаємопов'язано.
     Навчання аудіювання займає важливе місце на уроці англійської мови. Це один з найважливіших відів мовленнжвої діяльності. Від рівня оволодіння ним значною мірою залежить не лише здатність учня до усвідомленого сприйняття іноземної мови, а і його готовність до реалізації всіх інших видів мовленнєвої діяльності: говоріння, читання, письма. Психолог-лінгвіст Б.В. Беляєв говорив: "Для того, щоб навчитися добре говорити іноземною мовою, треба попередньо наслухатись іноземної мови."
    Я повністю згодна з цими словами і намагаюсь знайти час для аудіювання на кожному уроці, використовуючи технічні засоби навчання. На уроках я використовую:

  1. Вправи на передбачення змісту тексту та розвиток уяви:
  • Послухай початок оповідання та закінчи його сам
  • Подивись на малюнок. Послухай його опис і продовжи його сам.
     2.  Вправи на визначення логічної послідовності подій:
  • Послухай оповідання і перекажи українською мовою (у молодших класах)
  • Послухай текст і опиши дії головного героя в логічній послідовності.
     3.  Вправи на розуміння тексту без домислювань:
  • Послухай оповідання і скажи, чи містить воно наступне речення.
  • Перекажи оповідання.
  • Послухай два оповідання і знайди між ними зв'язок
     Особливої уваги, на мою думку, заслуговує такий важливий аспект вивчення іноземної мови як письмо. В наш час сучасна людина повинна вміти не лише спілкуватись, а й правильно викласти свої думки на папері. Тому на моїх уроках учні пишуть різні види диктантів:
  • вибірковий диктант (учні пишуть лише окремі речення);
  • диктант з пропущеними словами і словосполученнями;
  • диктант-твір (вчитель читає лише початок, а учні вигадують продовження);
  • диктант, до якого потрібно придумати заголовок.
     Велику роль при навчанні письму відіграють малюнки. Вивчаючи тему "Людина і її особистість" у 9 класі, учні виконують таке завдання:
 Подивіться на малюнок, на якому зображена людина і напишіть її біографію; Поєднайте 2-3 малюнки і складіть оповідання.
     Осболиво розвивають творче мислення, на мою думку, різноманітні види самостіної роботи літературного характеру. Сюди можна віднести написання творів. Як правило, учні пишуть твори на заврешальному етапі вивчення теми. Намагаюсь підбирати цікаві теми творів. У 8 класі, після вивчення теми "Англійські письменники і поети" пропоную учням написати твір на тему: "Моя перша зустріч із Шекспіром", "Яких трьох відомих людей ти запросиш до себе і про що ти з ними поговриш?"
     Теми письмових робіт можуть бути дуже різними, наприклад, такими: "Що краще - морозиво чи овочі?" (Тема "Їжа", 7 кл.), "Що краще - бути добрим чи вродливим?" (Тема "Зовнішність", 6 кл.).
     Вивчаючи тему "Лондон. Визначні місця", я пропоную дітям написати про Букінгемський палац та свою уявну зустріч з англійськоб королевою. Зазвияай діти охоче беруться за виконання такого завдання.
     Відомо, що в процесі спілкування чи гри набагато легше й приємніше вивчати іноземну мову. Тому я використовую на уроці з цією метою м'яч, на який наклеюю картки з тематичною лексикою, дієсловами, цифрами і т.п. діти грають з м'ячем, виконуючи при цьому різні завдання, наприклад:

  1. Складіть речення у певному граматичному часі.
  2. Поставте дієслова у ІІ та ІІІ формі.
  3. Зоробіть речення заперечним чи питальним.
  4. Складіть питання різних типів.
     Останнім часом серед інтерактивних методів широко використовується проектна робота. Робота над проектом передбачає створення максимально сприятливих умов для розкриття та прояву творчого потенціалу учнів: розвиток їхньої уяви, фантазії, мислення.
     За умов роботи над проектом формується внутрішній мотив говоріння, виникає необхідність щось сказати, що диктується бажанням взяти участь у спілкуванні. Напркилад, вивчаючи тему "Місто", учні працювали у групах, кожна група створила свій власний проект.
     Перша група. Проблема великих міст. переваги і недоліки проживання у них.
     Друга група. Якби ви були архітектором вашого міста, як би ви його спланували? Намалюйте план.
     Третя група. Якби ви були мером вашого міста, що б ви у ньому змінили?
Визначте проблеми і знайдіть рішення.
     Учням 7-А класу була запропонована проектна робота по темі: "Лондон. Визначні місця." Проекту передувала велика робота над темою (оволодіння лексико-граматичними зразками, аудіювання й читання текстів з теми, активізація матеріалу через вправи). Як результат роботи учні представили рекламні проекти визначних місць Лондона.
     Намагаюсь організувати навчання так, щоб і на уроці і поза ним кожен міг розвиватись у своєму темпі. Кожен учень має сам вирішувати, який рівень володіння іноземною мовою йому під силу, звичайно, забезпечивши, при цьому мінімально допустимий рівень за шкільною програмою. Діти працюють самостійно у своєму стилі й темпі за рахунок індивідульного навчання, вони захолено сприймають інтерактивні форми навчання, особливо такі як "Криголам", "Снігова куля", "Мікрофон", "Календар", "Коло" та інші.
    На мою думку, урок не може існувати без інтерактивних ігор. Інтерактивні ігри - це спеціальна форма організації навчальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету - створити комфортні умови навчання. Суть цих ігор полягає в тому, що навчальний процес відбувається у ігровій взаємодії усіх учнів. Передусім слід підготувати учнів до інтекативного навчання, давати час поміркувати над завданням, а лише згодом виконувати його "граючись".
     Досить ефективним є об'єднання учнів у групи. У 5 класі для автоматизації лексичних одниць доречно об'єднати клас у чотири групи. Кожній грцпі роздати карткиза темами "Weather", "Seasons", "Months" і в кожній темі повинне бути слово, яке не відповідає їй. Учні вимовляють ці слова та знаходять невідповідне слово.
    Ефективною у молодших класах э гра "In the Line". Передаючи по черзі один одному м'яку іграшку, один з учнів каже слово українською мовою і передає іграшку тому, хто маж перекласти його англійською. Потім цей учень каже своє слово і передає наступному. Таку гру можна використовувати і для закріплення автоматизації дій учнів у говорінні. Тобто один учень ставить запитання за темою та предає іграшку тому хто повинен відповісти.
    У 6 класі для повторення лексичного матеріалу та закріплення виразів за зразком: "To my mind...", "In my opinion...", "I suppose..." сдід готувати різноманітні обговорення. Кожна група витягує зі скриньки папірець на якому написана певна ситуація, після цього слід дати певний час на обговорення та обдумування її.
     Ефективно і цікаво проходить впровадження такої інтерактивної технології як "Акваріум". Цей варіант роботи є сприятливим для розвитку навичок спілкування малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку.
     Роботу можна організувати в 11 класі за темою "Wealth". Клас об'єднується у три групи по 5 учасників. Одна з груп сідає на початку середнього ряду в класі і отримує завдання для проведення групової дискусії, поки діюча група займає місце в центрі, інші групи ознайомлюються з даним завданням. Учні , що знаходяться в зовнішньому колі, не заважають
у обговоренні, а навпаки уважно слухають. По закінченню відведеного для дискусії часу група повертається на своє місце, а я ставлю класу такі запитання: "Do you agree with your group opinion? Why?" На таку бесіду відводиться 3-4 хвилини. Після цього місце в акваріумі займає інша група.
     Цікавою є гра для 5 класу "Fruit salad". Кожен учень отримує свою назву: яблуко, апельсин, банан, груша. Коли вчитель називає певні фрукти, вони повинні швидко помінятися місцями.
     Ефективною є гра "Поєднай". Учитель заздалегідь готує два види карток. На одних слід написати прислівники, на інших дієслова.
     Учні по черзі підходять до вчителя і тягнуть і дієслово і прислівник. Потім їм необхідно показати мімікою та жестом дієслово та прислівник. Всі інші повинні відгадати.
     У 7 класі учнів можна поділити на дві команди, та поставити учасників один навпроти одного. Завдання кожної команди запам'ятати як стоять і у що одягнені їхні суперники. За вказівкою вчителя обидві команди стають у різні кутки класу і змінюють щось. Через декілька хвилин команди знов зустрічаються та намагаються сказати, що змінилось у зовнішності їхніх суперників.
     У 8 класі на закріплення нових слів по темі "Celebrations" доречно провести гру з визначеннями. Один з учнів стоїть перед класом, а інші учні намагаються дати визначення та пояснити нове слово англійською мовою так, щоб не називати його. Завдання учня - його відгадати.
     У 11 класі доречно використати гру "Agree, disagree, not sure". Вчитель зачитує суперечливі твердження та заздалегідь ділить клас на три частини. Ті, які погоджуються з твердженням стають з правого боку. Ті, які не погоджуються - з лівого, а ті які невпевнені - посередині. Вони повинні обговорити дане твердження та аргументувати свою думку.
     Вчитель постійно повинен слідкувати за порядком виконання учнями завдання, заохочувати до роботи, підбивати підсумки роботи, стежити за часом, доповідати про результат роботи.
     Таким чином використання інтерактивних методів навчання робить урок не лише більш ефективним та цікавим, але і стимулює та заохочує учнів до вивчення іноземної мови. Учні залюбки беруть участь у таких видах роботи. Це підвищує їх пізнавальну активність.
     Останнім часом віддаю перевагу інтегрованим урокам. Інтегрований урок - це:

  • самореалізація, самовираження творчості вчителя
  • розкриття здібностей учнів
  • розвиток образного мислення, творчої активності учнів
Вважаю, що перевагами інтеграції на уроці є:

  • Навколишній світ пізнається дітьми у багатогранній єдності.
  • Інтегровані уроки розвивають потенціал самих учнів, сприяють активному пізнанню оточуючої дійсності.
  • Форма проведення інтегрованих уроків нестандартна, цікава.
Характеристика інтегрованих уроків:

  • максимальна чіткість;
  • компактність;
  • стислість навчального матеріалу;
  • логічна взаємообумовленість, взаємозв'язок предметів, які інтегрують;
  • велика інформативна ємність навчального матеріалу.
Інтеграція є одним із продуктивних шляхів перетворення сучасної школи, усунення протиріччя між швидко зростаючим об'ємом знань та можливістю їх засвоєння.
Вона сприяє доланню фрагментарності та мозаїчності знань учнів, забезпечує оволодіння ними комплексним знанням, системою універсальних людських цінностей, слугує формуванню системно-цілісного погляду на світ.
Так, мною проведено наступні інтегровані уроки:

  • Із світової літератури і англійської мови "бути чи не бути?" (За таргедією Шекспіра "Гамлет")
  • Із світової літератури та англійської мови "Краса і сила земної любові трагедії В. Шекспіра "Ромео і Джульєтта")
  • З англійської мови та хімії "Luminaries of the 19-th Century. Дмитро Менделєєв. Значення першого закону".
У 5 класі розпочато систему уроків з англійської мови та природознавства. Вже проведено 2 уроки:

  • "Kingdom of Seasons. Методи пізнання природи".
  • "The Weather. Спостереження за погодою".
     Результат своєї роботи бачу в учнях, які є активними учасниками шкільних районних та обласних олімпіад, переможцями районних олімпіад. Декілька моїх учнів пов'язали своє життя з англійською мовою, вони стали студентами Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.
     Робота вчителя іноземної  мови повинна сприяти естетичному вихованню школярів, формуванню їх переконань, високих громадянських якостей та ідеалів.
     Відомий англійський письменник Оскар Уайльд писав: "Найкращий спосіб навчити учнів  - це зробити їх щасливими". Я повністю погоджуюсь з його думкою.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Сучасний урок англійської мови (опис власного досвіду роботи)

День хустки

Здоров'я - запорука успіху